fredag, april 07, 2006

Løst og Fast om Ditt og Datt. Del 2 (av en serie som faktisk ble fulgt opp)

I hue mitt sitter temaene både løst og fast. I dag løsner et tema jeg vil kalle

SMS-fanatisme

Torsdag klokken 5 tikker en melding inn på telefonen min. "Har du plass til Fredfoss?" Jeg kjører en blå Folkevogn - faktisk den DeLillos synger om i 'Min beibi dro avsted'. Den fungerer som Skotselvs Fredfossbuss. Alle som trenger plass ringer til meg, og bilen min ankommer alltid Fredfoss full av håpefulle Kreti og Pleti. Og det er både greit og koselig. (Dessuten kan jeg pumpe dem fulle av musikk som bare jeg liker)

Men problemet jeg her retter bollespotlighten mot er den pinlig overdrevne bruken av SMS som kommunikasjonsmiddel. Etter at mobilen kom har den stadig blitt utsyrt med finesser som overgår hverandre både i kreativitet og unyttighet, som skal gjøre gamle modeller eldre, og som skal få folk - særlig fjortiser - til å skaffe seg det nyeste og beste. Mobilen med det beste kameraet, den kraftigste høytaleren og det største hjemmekinoanlegget. En mobil skal ikke lenger brukes til å ringe med. I fremtiden vil et kamera være mye bedre egnet til å ringe med. Men mobilen kan godt brukes til SMS!

SMS er fraskriving av ansvar på måfå. Spør du over SMS er du ikke stort interessert i svaret. Sender du SMS har du ingen garanti for at den tiltenkte mottakeren i det hele tatt mottar meldingen i tide. Kanskje har han flatt batteri, eller kanskje har han mista mobilen på bussen - hva vet du? Får du ikke svar, hva gjør du da? Venter? Sender enda en melding?

Jeg kunne ha latt være å svare på meldingen fordi jeg ikke ville bruke tid og penger på noe jeg bruker tid og penger på hver dag jeg skal til Fredfoss. Jeg hadde ikke noe behov for å svare på den meldingen. Jeg gjør det likevel hver gang, men jeg kunne ha latt være. Jeg kunne ha kjørt til Fredfoss som om jeg aldri hadde fått noen melding, så kunne avsenderen ha sittet der i tussmørket og småprompet med mobilen i handa. Hadde stakkaren ringt til meg hadde han fått et kort og greit svar med det samme, uten unødvendig venting.

Kjære SMS-fanatiker! Jorden kaller! Jorden kaller deg en iddiot! SMS hindrer effektivitet i kommunikasjoen og fører mye misforståelser med seg. Det nytter ikke å føre en samtale over SMS (til det har du msn). SMS er hvis du skal informere om noe, når du ikke har behov for tilbakemelding. Har du sendt en SMS du ikke får svar på vil du fort oppdage en postkasse i skjegget når du finner ut at det vil virke litt småteit å ringe for å få svar på det du nettopp spurte om på SMS.

Fortsetter det slik så står ikke verden til påske.

4 Comments:

At 4:51 p.m., Anonymous Anonym said...

det har jeg også alltid ment

 
At 7:13 p.m., Blogger Mette said...

hihi.
Om jeg var 10 år yngre og hadde hatt den siste samsungen med blinkende tilbehør hadde jeg vridd deg om halsen og sagt at å halo d kan du ik si for jg har hatt mnge utrli bra samtlr på sms & du hakke peil bare forat du sir at d ik går å ha d og ik jeh pr krit sup rlkt rjhhu R du heltejt lllr??!! :P:P:P :o:O

<<3<3

 
At 9:09 p.m., Anonymous Anonym said...

Sannelig Sannelig sier jeg eder! Tarjei snakker ikke med kløvet tunge. Han er en sannhetensmann!
Fortsett fjortismobbingen!

 
At 12:08 a.m., Blogger Tarjei said...

Jeg får vel kommentere litt her før bloggen min støver helt ned. Kom bare på en anekdote som glir rett inn i denne sammenhengen:

Ole Anders får en melding: "Har du nummeret til Lars Olav?"
Ole Anders svarer: "Ja."

 

Legg inn en kommentar

<< Home